Identity as a trademark

Stadstriënnale Hasselt-Genk - TM trademarks
za 1 okt 2016
-
zo 8 jan 2017
  • za 1 okt 2016 - zo 8 jan 2017
    CCHA
    Geweest
  • Prijzen exclusief € 2 servicekosten per bestelling (voor tickets vanaf 8 euro, n.v.t. op inschrijvingen schoolvoorstellingen). Meer weten over de servicekosten bij bestelling? Klik hier.

Wie staat er in tijden van sociale media en selfies nog stil bij de notie “identiteit en beeld”? Of is dit juist iets waar we tegenwoordig allemaal constant mee bezig zijn? We kijken naar onszelf via een beeldencatalogus gemaakt door iemand anders dan onszelf, een catalogus die gevuld is met referenties die gedecontextualiseerd zijn. Gefascineerd maar kritisch ontrafelt de tentoonstelling Identity as a trademark onze drang naar het “ver-beeld-merken” van onszelf. We leven in een paradoxale situatie met een verzadiging van beelden waarvan de wildgroei lijkt te leiden naar een gelijkvormigheid, tot een verval en zelfs een soort van anonimiteit.

In 2013 werd het woord “selfie” door Van Dale nog uitgekozen tot woord van het jaar, sindsdien lijkt het niet alsof deze fotografievorm aan populariteit heeft ingeboet. Het grote aantal hiervan op sociale media zorgt ervoor dat je de selfie als volwaardige culturele vorm kan beschouwen. Het vormt het meest representatieve voorbeeld van de fotografische praktijk met een hedendaagse visuele expressie. In een tijdperk dat technologisch en iconografisch in volle versnelling is blijft ons verleden en de afbeeldingen hiervan van groot belang. Via de fotografie komt het verleden dichterbij, maar wat we te zien krijgen lijkt tegelijkertijd ook verschrikkelijk ver van ons heden verwijderd. Het doet ons twijfelen aan wie we zijn en wat we zien.

Deze identiteitsproblematiek is echter zo oud als de geschiedenis van de fotografie en het beeld zelf. In het midden van de negentiende eeuw ontstond een nieuwe verhouding tot de individuele identiteit tegen de achtergrond van de industriële en technologische veranderingen. De geboorte van de fotografie speelde hierin een determinerende rol via het studioportret, daarna de carte de visite en het wetenschappelijk of gerechtelijk in kaart brengen van het portret. Ongeveer gelijktijdig ontstonden de noties rond de artistieke en intellectuele eigendom. Wie is de eigenlijke eigenaar van het beeld? De fotograaf of de geportretteerde?

Het thema van Identity as a trademark roept vragen op rond het eigendomsrecht, over het ego, over imitatie en beïnvloeding. In deze veelheid aan thema’s, historische en hedendaagse beelden, een mix van jonge en internationaal gekende kunstenaars nodigen we de bezoeker uit om op zoek te gaan naar zichzelf. De dynamische ruimtes van het CCHA worden zo niet enkel een tentoonstellingsruimte, maar een labyrint met sleutels tot “zelfverbeelding”. De iconen onder de foto’s wijzen de weg. Via deze iconen kan de bezoeker zichzelf een weg banen doorheen de diverse thema’s en een persoonlijk parcours samenstellen. Zo ontstaat er als vanzelf een nieuwe persoonlijke beeldcatalogus.

curator
Emmanuel d’Autreppe is hoogleraar geschiedenis van de fotografie en literatuur aan de Academie van Beeldende Kunsten Sint-Lucas Luik en de Vrije Universiteit van Brussel. Hij is tevens directeur van Yellow Now edities en co-auteur van een studie over de sociaal-professionele fotografie in België (SMart.be Foundation, 2012). Hij werkt actief samen met Contrtype in Brunet en met verschillende organisaties in Vlaanderen en Wallonië waar hij tentoonstellingen organiseert met/over fotografie en beeldende kunst.

met werk van: Dave Anderson (US) - Nobuyoshi Araki (JP) - Diane Arbus (US) - Olivier Bada (BE) - BEN (Ben Vautier, FR) - Nadia Benchallal (FR) - Denis Bernier (FR) - Sara Bomans (BE) - Dominique Castronovo & Bernard Secondini (BE) - Nagib Chtaib (BE) - Lorelei Colpin (BE) - Raul Corrales (CU) - Cravat & Bada (BE) - Aurore Dal Mas (BE) - François de Coninck (BE) - Jean Depara (AN) - Bénédicte Deramaux (FR) - Hans Eijkelboom (NL) - Artur Eranosian (B) - Clyde Funtona (B) - Mario Gigli (B) - Nan Goldin (US) - Marion Gronier (FR) - Anne-Sophie Guillet (B) - Clara Gutsche (CA) - Laurent Henrion (BE) - Rob Hornstra (NL) - Solal Israel (BE) - Hana Jakrlova (CZ) - Djos Janssens (BE) - Hendrik Kerstens (NL) - Mona Kuhn (D) - Romain Leblanc (FR) - Peggy Lee Cooper (BE) - Leroy Brothers (BE) - Edouard Levé (FR) - Benjamin Leveaux (BE) - Jacques Lizène (BE) - Eva L’Hoest (BE) - Laurie Long (US) - Emilio Lopez Menchero (BE) - Baudoin Lotin (BE) - Ariane Loze (BE) - Marcel Mariën (BE) - Inge Morath (A/US) - Shirin Neshat (IR) - Nathalie Noël (BE) - Aimé Ntakiyica (BE) - Martin Parr (UK) - Frédéric Pauwels (BE) - Max Pinckers (BE) - Yves Pitchen (LU) - Richard Prince (US) - Jacob Rajchman (BE) - Jean-Yves Remy (FR) - Lola Reynaerts (BE) - Alain Rivière (FR) - August Sander (DE) - Antoine Schneck (FR) - Cindy Sherman (US) - Jacques  Sonck (BE) - Grete Stern (AR) - Georges Thiry (BE) - Amalia Ulman (AR) - Annie van Gemert (NL) - Liza Van der Stock (BE) - James Vanderpuije (GH) - Manon Vanderweeghde (BE) - Frédéric Winand (BE) - Casimir Zagourski (POL/CON) - Anoniem (XIXde - XXste eeuw)

credits

vernissage za 1 okt om 17 u / curator Emmanuel d'Autreppe / met dank aan: Musée de la photographie à Charleroi, Xavier Canonne, Fédération Wallonie-Bruxelles, Guy Jungblut (éditions Yellow Now), Jean-Michel Gérimont, François de Coninck & Anima Ludens, Christine Bluard, La Revue Noire, Jean-Loup Pivin, Baudoin Bikoko, Noir d’y voir - Pascal Damuseau, Muhka (Antwerpen), Hendrik Kerstens en Studio Hendrik Kerstens, Galerie Loevenbruck (Hervé Loevenbruck), Galerie Nadja Vilenne, Nadja Vilenne en Jean-Michel Botquin, Box Galerie, Alain D’Hooghe, Galerie Sofie Vandevelde, André Bertels, Frédéric Winand, Laurie-Anne Romagne, Alain Delaunois, Julie Jane Maréchal en alle kunstenaars / © Kristof Vrancken

Cookies
Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen.
lees hier onze privacyverklaring