zo 3 dec 2017 - zo 21 jan 2018

Sarah Van Marcke

zo 3 dec 2017
-
zo 21 jan 2018
  • zo 3 dec 2017
    -
    zo 21 jan 2018
    CCHA
  • Prijzen exclusief € 2 servicekosten per bestelling (voor tickets vanaf 8 euro, n.v.t. op gratis activiteiten en inschrijvingen schoolvoorstellingen). Meer weten over de servicekosten bij bestelling? Klik hier.

De herkenbaarheid van het werk van Sarah Van Marcke ligt hem in het evenwicht tussen luchtige humor en melancholie. Ze is een kunstenares die in haar fotografische en videobeelden een sterke controle weet te behouden via eenvoudige middelen. Haar werk is vaak licht surrealistisch en komt tot stand zonder enige digitale trucage. Ze werkt meestal rond een enkele protagonist en ze laat haar onderzoek ook vaak vertrekken vanuit een architecturaal gegeven, een leefomgeving. Soms is dat een gebouw, een urbanistisch plan, een huiskamer…

Links en rechts van de grote theaterzaal in CCHA worden twee individuele reeksen getoond van Sarah Van Marcke. De ene reeks bestaat uit grote vierkante beelden en video’s die gecreëerd zijn in de kloosters van de Nederlandse architect en monnik Dom Hans van der Laan. Sarah Van Marcke verbleef lange periodes in deze ruimtes en kwam er oog in oog met de architect. Elke vezel van zijn bouwwerken ademt zijn aanwezigheid, omdat hij met een dwangmatigheid, die grensde aan het maniakale, de controle hield over elk detail. Niet enkel de muren maar ook het interieur en zelfs de kledij van de bewoners waren van zijn hand. De beelden kunnen opgevat worden als portretten van Dom Hans van der Laan. De foto’s zijn groot en geven de aandachtige kijker ook veel details mee over de kunstenares haar speelse werkwijze. Dat wordt nog duidelijker in de video’s, statische beelden waar ze zelf een kat en muisspel speelt met aan - en afwezigheid. 

Een zelfde soort gelaagdheid vinden we terug in de reeks It never changes to stop. Het lijken onmogelijke beelden waarbij vaak de wetten van de zwaartekracht worden getart. Ze blijken bij nader onderzoek toch verklaarbaar. De beelden komen in CCHA extra tot hun recht omdat zowel het gebouw als de reeks een brug leggen tussen het nu en de golden age van de vorige eeuw. De taferelen refereren naar bloeiende middenstand en administratie waarvan vandaag vaak slechts residuen terug te vinden zijn in de vorm van stadskankers. Ze vertellen verhalen van leegstand van winkels en kantoren, weggeconcurreerd door een nieuwe economische realiteit.

credits

vernissage: zo 3 december om 15 u / inleiding: Thierry Vandenbussche, curator stilll office

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de knop ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen