Sarah Van Marcke

zo 3 dec 2017
-
zo 21 jan 2018
  • zo 3 dec 2017 - zo 21 jan 2018
    CCHA
    Geweest
  • Prijzen exclusief € 2 servicekosten per bestelling (voor tickets vanaf 8 euro, n.v.t. op gratis activiteiten en inschrijvingen schoolvoorstellingen). Meer weten over de servicekosten bij bestelling? Klik hier.

De herkenbaarheid van het werk van Sarah Van Marcke ligt hem in het evenwicht tussen luchtige humor en melancholie. Ze is een kunstenares die in haar fotografische en videobeelden een sterke controle weet te behouden via eenvoudige middelen. Haar werk is vaak licht surrealistisch en komt tot stand zonder enige digitale trucage. Ze werkt meestal rond een enkele protagonist en ze laat haar onderzoek ook vaak vertrekken vanuit een architecturaal gegeven, een leefomgeving. Soms is dat een gebouw, een urbanistisch plan, een huiskamer…

Links en rechts van de grote theaterzaal in CCHA worden twee individuele reeksen getoond van Sarah Van Marcke. De ene reeks bestaat uit grote vierkante beelden en video’s die gecreëerd zijn in de kloosters van de Nederlandse architect en monnik Dom Hans van der Laan. Sarah Van Marcke verbleef lange periodes in deze ruimtes en kwam er oog in oog met de architect. Elke vezel van zijn bouwwerken ademt zijn aanwezigheid, omdat hij met een dwangmatigheid, die grensde aan het maniakale, de controle hield over elk detail. Niet enkel de muren maar ook het interieur en zelfs de kledij van de bewoners waren van zijn hand. De beelden kunnen opgevat worden als portretten van Dom Hans van der Laan. De foto’s zijn groot en geven de aandachtige kijker ook veel details mee over de kunstenares haar speelse werkwijze. Dat wordt nog duidelijker in de video’s, statische beelden waar ze zelf een kat en muisspel speelt met aan - en afwezigheid. 

Een zelfde soort gelaagdheid vinden we terug in de reeks It never changes to stop. Het lijken onmogelijke beelden waarbij vaak de wetten van de zwaartekracht worden getart. Ze blijken bij nader onderzoek toch verklaarbaar. De beelden komen in CCHA extra tot hun recht omdat zowel het gebouw als de reeks een brug leggen tussen het nu en de golden age van de vorige eeuw. De taferelen refereren naar bloeiende middenstand en administratie waarvan vandaag vaak slechts residuen terug te vinden zijn in de vorm van stadskankers. Ze vertellen verhalen van leegstand van winkels en kantoren, weggeconcurreerd door een nieuwe economische realiteit.

credits

vernissage: zo 3 december om 15 u / inleiding: Thierry Vandenbussche, curator stilll office

 

Cookies
Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen.
lees hier onze privacyverklaring