cultuurcentrum Hasselt

Pastorale

Belgian National Orchestra o.l.v. Aziz Shokhakimov & Patricia Kopatchinskaja, viool
za 2 okt 2021 - 20.00 u - 21.40 u
za 2 okt 2021
20.00 u - 21.40 u
  • za 2 okt 2021
    20.00 u - 21.40 u
    concert- & theaterzaal

Met de suite Le tombeau de Couperin, gecomponeerd voor solo piano, herdacht Maurice Ravel enkele vrienden die tijdens de Eerste Wereldoorlog het leven lieten. Het is eveneens een prachtige ode aan de klavecimbelmuziek van de Franse barokcomponist François Couperin. Later bewerkte hij vier van de zes delen voor orkest. 

Mendelssohn was net als Mozart een wonderkind en begon op héél jonge leeftijd met componeren. Hij schreef een vioolconcerto toen hij 13 (!) was. In 1951 ontdekte de beroemde vioolvirtuoos Yehudi Menuhin de partituur van dit jeugdwerk bij een Londense antiquair en amateurviolist. Hij gaf het concerto uit, liet het in Carnegie Hall opnieuw in première gaan en maakte er verschillende opnames van. Als het kleine broertje van Mendelssohns beroemdere Vioolconcerto in mi klein, is het Vioolconcerto in re klein een absolute ontdekking!

Patricia Kopatchinskaja is een heerlijk buitenbeentje op het klassiek podium. Soms speelt ze op blote voeten, ze is aanstekelijk humoristisch en gedreven, speelt uiterst gepassioneerd en met een vrolijke fantasie. Ze haalt inspiratie uit de natuur. Zo vertelde ze aan The Strad (een toonaangevend tijdschrift voor vioolmuziek):
“Mijn eerste leraar was de regen. Ik luisterde naar de druppels. Zij waren de eerste korte, ronde noten in mijn kinderlijke verbeelding. Toen kwam de zon. De noten werden langer en transparanter, begonnen in de wolken en verdwenen in het oneindige. De wind leerde mij dynamiek, de nacht leerde mij stilte en het momentum van de morgen. Ik leerde over atmosfeer van de geur van de kaarsen in onze kleine Moldavische orthodoxe kerk; de beweging en schaduwen van hun vlammen lieten me zien hoe te improviseren. Uit de taal kwam de frasering, en daarmee gingen mijn dromen open in de grenzeloosheid van de fantasie.”

De Pastorale dan (pars pro toto)... deze symfonie in 5 delen is voor vele luisteraars dé favoriete symfonie van Beethoven. De bijnaam spreekt voor zich; het is een vroeg programmatisch werk waarin Beethoven de gevoelens uitdrukt van (stads)mensen die het platteland bezoeken. Na hun aankomst (eerste beweging), zitten ze neer bij een idyllisch riviertje (tweede beweging), halen ze hun hart op aan het vrolijk samenzijn van enkele plattelandsmensen (derde beweging), worden ze opgeschrikt door een storm (vierde beweging) en keert de rust terug en klinkt herdersgezang na het luwen van de storm (vijfde beweging). 

Maurice Ravel Le tombeau de Couperin 
Felix Mendelssohn-Bartholdy Vioolconcerto in re klein
Ludwig van Beethoven Symfonie nr. 6 in fa groot, opus 68 (Pastorale)

programmaboekje

Kopatchinskaja was like a cat teasing a butterfly, always ready to pounce on a passing phrase. (...) It has become her calling card to make the familiar unfamiliar.

The Times, mei 2019

credits

dirigent Aziz Shokhakimov / viool Patricia Kopatchinskaja / inleiding Stijn Paredis / © Marco Borggreve, Eric Melzer, Alexandra Muravyeva & Julia Wesely
nationalorchestra.be, shokhakimov.com & patriciakopatchinskaja.com