Hoe verder we naar het noorden reizen, hoe korter de dagen worden. Tijdens de poolnacht komt de zon wekenlang niet boven de horizon uit. Boven de poolcirkel is de aarde dan constant gehuld in een mysterieus donkerblauw schijnsel.
Zou dit fenomeen de toverachtige composities van vele Scandinavische componisten beïnvloed hebben? Pianiste Khatia Buniatishvili brengt licht tijdens onze lange en donkere dagen met het Concerto in la klein van Edvard Grieg.
Grote duisternis hing niet alleen over onze noorderburen, maar over heel Europa toen Carl Nielsen zijn vierde symfonie schreef in 1916. De Eerste Wereldoorlog wierp een jarenlange schaduw over Europa. Toch gaf hij zijn werk de hoopvolle titel Det Uudslukkelige, ofwel Het onuitblusbare, waarmee hij doelt op de “elementaire wil om te leven”. Een onuitblusbaar streven dus om door te gaan en ondanks alles proberen de utopie te bereiken. Het is deze oerkracht die zijn muziek voortstuwt en een lichtpunt biedt in donkere tijden.
De Deense dirigent Michael Schønwandt en het ongelooflijk vurige pianospel van Khatia Buniatishvili zorgen voor een onvergetelijke avond met wereldtopartiesten. Deze Franse pianiste woont sinds 2011 in Parijs maar werd in Georgië geboren. Op driejarige leeftijd begon ze piano te spelen en haar eerste concert gaf ze met het orkest van Tbilisi, toen ze zes was. Ondertussen speelde ze met haast alle grote orkesten op beroemde plekken als Carnegie Hall, Concertgebouw Amsterdam, Grand Theatre Shanghai, Suntory Hall Tokio...
Jean Sibelius Karelia Suite, op. 11
Edvard Grieg Concerto voor piano & orkest in la klein, op. 16
-
Carl Nielsen Symfonie nr. 4, op. 29, Det Uudslukkelige (The Inextinguishable)
programmaboekje