Yellow - The sorrows of Belgium II: Rex
-
vr 5 jun 202020.00 uTheater aan het Vrijthof Maastricht
Vorig seizoen deelde Luk Perceval met Black - The sorrows of Belgium I een energieke mokerslag uit. De staande ovatie (met geklap op Afrikaanse drumbeats) sprak boekdelen. De voorstelling zoomde meedogenloos in op de exploitatie van Congo onder Leopold II en vormde het eerste luik van Percevals drieluik over de Belgische driekleur en drie donkere passages in de Belgische geschiedenis.
Het tweede deel uit de trilogie snijdt een minstens even heikel thema aan: de collaboratie met de Duitse bezetter tijdens de Tweede Wereldoorlog.
1936. Een nieuwe generatie droomt van een Eengemaakt Rijk. Ze zijn conservatief, antiliberaal, antimarxistisch en racistisch. Léon Degrelle was een van hen. De Belgische politicus richtte in 1936 de fascistische beweging Rex op. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bracht hij het Waals Legioen op de been, een eenheid van de SS die vocht aan het Oostfront. Na de oorlog, in 1945, werd Degrelle bij verstek ter dood veroordeeld. Tot 1994 woonde hij in Spanje, waar hij een nieuwe identiteit had aangenomen, gesteund door de dictator Franco. Als militair politicus staat Léon Degrelle symbool voor het opkomende fascisme dat in de jaren ’30 overal in Europa de kop opstak.
In het seizoen 2020-2021 sluit Luk Perceval zijn trilogie afsluiten met Red, een voorstelling over de terroristische aanslagen in Brussel. Maar eerst dus nog met de bus naar Maastricht.
“**** Met de voeten in het Congolese moeras. (...) een zinderend gesamtkunstwerk. Zeg gerust: een meeslepend ritueel, in een sfeervolle scenografie.” De Standaard, 18 maart 2019
“***** Twee uur lang confronteert de achtkoppige cast het publiek met een gitzwarte geschiedenis, die vandaag nog geschreven wordt.” De Morgen, 18 maart 2019
credits
theaterbus naar Maastricht, vertrek CCHA om 19 u / regie Luk Perceval / met Peter Seynaeve, Chris Thys, Oscar Van Rompay, Lien Wildemeersch e.a. / dramaturgie Steven Heene / scenografie Annette Kurz / kostuums Ilse Vandenbussche / inleiding Beatrice Henckaerts / © Phile Deprez
ntgent.be