Gedurende 20 jaar werkte Barbara Vandendriessche als regisseur en decorontwerper binnen het theater. Maar meer en meer drong fotografie, wat ze eerst als en nevenactiviteit beschouwde, haar professionele parcours binnen. Ze ontdekte hoe haar ervaring binnen het toneel de taal van haar fotografie beïnvloedde en ervoer een gevoel van ‘back to basics’, van terug met de essentie bezig te zijn. Om dit meer uit te kunnen puren besliste ze in 2017 de black box (de theaterzaal) te verlaten en haar verhaal te vertellen aan de hand van foto’s en sculpturen.
Haar foto’s zijn geënsceneerd en leggen de focus op lichamelijkheid, emotie of expressie. Ze zoeken een lichamelijke en psychische kwetsbaarheid op. Haar sculpturen zijn een studie naar beschadiging, zowel in het gebruik van de materie als in de expressie van een emotionaliteit. Het kapotte, het beschadigde, het onaffe en verwrongene worden via hoofden en lichamen op verschillende manieren verbeeld.
In de tentoonstelling Damaged goods komen haar foto’s en sculpturen samen en versterken ze elkaar in het verhaal van fragiliteit, melancholie en psychische kwetsuren. Maar steeds gebruikmakend van een esthetiek die zalft, die troost biedt.