cultuurcentrum Hasselt

KROKUSFESTIVAL 2019

THEATER ARTEMIS EN HET HOUTEN HUIS ZOEKEN FIGURANTEN (8+, ook volwassenen)
Theater Artemis en Het Houten Huis spelen een onvergetelijke voorstelling met de onwaarschijnlijke titel
Echte vrouwen joggen in regenpak.
Achter de beslagen ruiten van een serre zingen vier mannen in maatpak a capella een lied. Een vrouw tracht zich met de moed der wanhoop van haar 'gewassen' te ontdoen.
Echte vrouwen joggen in regenpak is een absurde slapstick zonder woorden, maar m?t klassieke zang en vuilcontainers.
Beetje moeilijk te omschrijven, maar beeldend, verrassend, hilarisch, onwaarschijnlijk, droogkomisch en 'met een leuke hoek af' komen in de buurt.

We zoeken voor elke voorstelling een aantal figuranten die aan het einde van de productie op het podium verschijnen (geen tekst).
De voorstelling speelt op za 02 maart om 16u en om 19u, op zondag 03 maart om 14u en om 16.30u en op maandag 04 maart om 16u en om 19u.
Ben je op ??n of meerdere van deze momenten of dagen vrij en heb je interesse of wil je meer info? Kijk dan even hier en/of mail naar krokusfestival@ccha.be en dan nemen we contact met je op!


WELKOM op de 22ste editie van het Krokusfestival!
22 edities van het Krokusfestival.
Daarmee zijn we één van de 'anciens' in het Vlaamse kunstenlandschap, maar nog altijd ook fris en pril.
En een beetje stout, of toch zeker avontuurlijk.
Want dat is waar het Krokusfestival voor staat: fantasie, emotie en avontuur.
Een fantasie die buiten alle lijntjes kan en mag kleuren.
Een emotie die huppelt tussen lach en ontroering.
Een avontuur als ontdekking van nieuwe makers en voorstellingen.

Krokusfestival presenteert dit jaar 32 gezelschappen, waarvan 15 Belgisch en 17 internationaal. Samen zorgen ze voor 6 premières en 13 Belgische premières: opnieuw veel nieuw en boeiend werk te ontdekken dus!
Maar Krokusfestival en zeker de werkplek HET LAB ondersteunen ook makers. Zo zijn er maar liefst 7 coproducties te zien op deze editie.

Van miniatuurpoppen die op knie en hiel gespeeld worden tot de nieuwste technologie in beeld en klank.
Van voorstellingen voor babies vanaf 0 jaar tot alle en met alle volwassenen met een hart voor jong publiek.
Van het festivalhart in CCHA tot diverse locaties in de stad.

Tussen 01 en 07 maart staat Hasselt in het teken van de kunsten voor jong publiek! Ontdek snel het programma op deze site of bekijk / download de festivalbrochure!


VOORSTELLINGEN VOLZET?
We zijn heel blij dat er zoveel belangstelling is voor de voorstellingen en activiteiten van het Krokusfestival! Best wat voorstellingen zijn nu al volzet,
aarzel dus echt niet te lang meer om uw kaartjes te bestellen. Bent u op zoek naar een andere voorstelling of alternatief?
Bel dan even naar 011 22 99 31 (kaartverkoop) of mail: kaartverkoop@ccha.be

PROGRAMMA 

 PROFESSIONELEN

KROKUSFESTIVAL ALS PROFESSIONEEL


FESTIVALCENTRUM
Het festivalcentrum bevindt zich in cultuurcentrum Hasselt, Kunstlaan 5, 3500 Hasselt. Voor de meeste zaalvoorstellingen, de 'buiten categorie'- activiteiten en de festivalinfo, is dat the place to be.

Aan de achterkant van CCHA is een gratis parking voor 400 auto's. Voor wie met de trein komt: vanuit Hasselt station neemt u de boulevardpendel en stapt uit aan de halte Kunstlaan.

Nauwelijks 400 meter verder ziet u het cultuurcentrum aan uw rechterkant. Als u van het station naar CCHA wil wandelen, reken dan op 15'.

LOCATIEVOORSTELLINGEN
Enkele voorstellingen en professionele netwerkmomenten vinden op andere locaties plaats, die info vindt u bij de betreffende activiteit.
Klik hier om het locatieplan te bekijken en te downloaden.

Hanneke Paauwe, Op een bedje van troost
op locatie in het Virga Jessecollege, Guffenslaan 27

foolpool, The herd
op locatie in de binnenstad tussen Toerisme Hasselt (Maastrichterstraat) en de Grote Markt

Jordi Vidal, An encounter
Oud stadhuis, Groenplein 1 (of bij slecht weer: onder de luifel van Toerisme Hasselt)

Silencio Blanco, Chiflon & Nat Gras, heel-huids & Laurent Bigot, Het kleine circus
De nieuwe zaal, Maastrichterstraat 96

Schippers&VanGucht, Warnet (Labyrint)
Provinciale Kunsthumaniora Hasselt, Gouv. Verwilgensingel 3 (met parking)

Voor de volgende voorstellingen is er busvervoer vanaf het festivalcentrum:
- HET LAB & PUSH, Binnenstebuiten (een expeditie)
- Theater Artemls & Het Houten Huis, Echt vrouwen joggen in regenpak

REGISTRATIE, KAARTEN EN OVERNACHTINGEN
Was u al eerder te gast bij het Krokusfestival, dan ontvangt u een registratielink. Daarmee kan u zowel uw toegangskaartjes aan professioneel tarief reserveren en/of lunch en dinervouchers in de artiestenruimte van het Theatercafé.
Kijk ook alvast even op www.hasselt.be voor het aanbod hotels en B&B in Hasselt wat overnachtingen betreft. Krokusfestival heeft een speciale korting bij heel wat hotels in Hasselt waarover je meer info kan lezen tijdens je registratieproces.
Mocht u dat registratieformulier niet ontvangen hebben, geef dan even uw coördinaten door via krokusfestival@ccha.be: organisatie, naam, email, adres, telefoon.

INFOPUNT
Tijdens het festival kan je voor alle info en vragen terecht bij ons infopunt in het festivalcentrum. Dat vind je vooraan in het gebouw, tussen de kaartverkoop en het Theatercafé. Daar kan u terecht met inhoudelijke en praktische vragen.
Heb je vooraf nog inhoudelijke vragen? Mail dan even naar krokusfestival@ccha.be (niet voor kaarten, die kan je online kopen of per mail via kaartverkoop@ccha.be)

T.E.E.N KITCHEN TABLE
T.E.E.N., TEEN AMBASSADORS ACROSS EUROPE
zo 03 mrt 2019 / 10.30u – 12.30u / Vergaderzaal 4, Cultuurcentrum Hasselt / voor professionelen en geïnteresseerden / gratis

T.E.E.N. is een samenwerkingsproject tussen Segni d’Infanzia Italië, Teatercentrum Denemarken, Scenekunstbruket Noorwegen, Fundacio Bancaria Spanje, Dialogue Communicative Performance Groot-Brittannië en CCHA/Krokusfestival.

Hoe belangrijk is tekst in theater?
Moet een voorstelling steeds aangepast zijn aan de leeftijd?
Jonge ambassadeurs van Denemarken, Italië, Noorwegen en België, leerkrachten uit Spanje, programmeurs en professionelen gaan met elkaar een open dialoog aan over podiumkunsten. De tieners zoeken daarbij de grenzen op en spreken over wat podiumkunsten voor jong en oud voor hen betekent.
T.E.E.N. beoogt door Europese netwering en expertise-uitwisseling jongeren uit diverse regio’s te ontwikkelen tot Europese ambassadeurs door hen co-curator (programmeur) te maken van een ‘eigen’ podiumprogrammering. Dat doen we door theoretische expertise te koppelen aan fieldwork in de organisaties en festivals, in samenwerking met lokale scholen, jeugdverenigingen en jongeren door internationale uitwisselingsmomenten. CCHA/ Krokusfestival sloot zich afgelopen jaar aan bij het reeds lopende T.E.E.N.-project, heeft ondertussen een groep van een twintigtal jongeren verzameld en gaat met hen een driejarig traject aan tot hun eigen festival.
De ‘TEEN kitchen table’ maakt deel uit van de methodologie van het project.

THINK LOCAL CREATE GLOBAL
THINK LOCAL CREATE GLOBAL
do 28 feb & vr 01 mrt 2019 / HET LAB / professionele makers
ma 04 mrt 2019 / 10.00 - 12.30u / V.O.C. / professionelen (makers, programmeurs)

Think local create global is een traject waarin we gedurende vijf jaar de mogelijkheden onderzoeken van transcontinentale artistieke samenwerking.
Meer en meer Europese gezelschappen hebben de weg gevonden naar andere continenten. Toch gaat het vooral om export: het exotische en avontuurlijke is best aantrekkelijk.
Hoe gaan we om met die 'andere' markten en culturen? Exporteren we gewoon onze esthetische inzichten als kwaliteitsnorm? Of zoeken we een interculturele meerwaarde? En hoe zouden we die kunnen vinden?
Hoe kunnen we die verschillende culturen, artistieke visies en esthetieken zo opheffen dat er iets nieuws ontstaat? En wat met de import? Of gelden dan wel financiële beperkingen een artistieke oordelen?

In 2017 verkenden we China (Forinna Chen en Tony Reekie), Chili en Brazilië (Bebe de Soares en Andrea Perez de Castro), Thailand (Adjiima Na Patalung), Egypte (Mohamed El Ghawy) en Nigeria (Jerry Adesewo).
In 2018 focusten we op India (Ruchira Das), Tunesië (Ben Abdelssalem Walid), Brazilië (Karen Acioly) en Chili (Pilar Santelices,) en op de artiesten zelf (Alvaro Morales, Edurne Rankin Garcia en Andrea Jabor).
Tijdens deze Krokuseditie gaan we dieper werken door naast het symposium op maandag ook een tweedaagse artistiek laboratorium in te richten voor artiesten.

ARTISTIEK LABO
do 28 feb & vr 01 mrt 2019 / HET LAB / professionele makers / bij interesse: zie open call

Gedurende twee dagen gaan de kunstenaars van het Chileense gezelschap Silencio Blanco, het Griekse Hop Signor en een aantal Vlaamse makers voor jong publiek met elkaar in een verkennende artistieke dialoog.
Bedoeling is wederzijds elkaar artistieke taal te verkennen in een context van intercontinentale culturele diversiteit.

Hop Signor en Silencio Blanco zijn gezelschappen die gespecialiseerd zijn in beeldend theater. Ze werken voornamelijk met poppen en objecten, maar vanuit duidelijk verschillende esthetische en artistieke invalshoeken.
Hop Signor speelt tijdens het festival de voorstellingen Tabula Rosa en Giraffe, Silencio Blanco speelt Chiflon, el silencio del carbon. Vanuit hun gedeelde artistieke taal, gaan ze in dialoog met elkaar en met vier Belgische professionele makers die met beeldend theater werken.
Die kunnen zich inschrijven via de open call die midden januari verspreid zal worden.

SYMPOSIUM
ma 04 mrt 2019 / 10.00 – 12.30u / V.O.C. / in het Engels

In het derde luik van het symposium graven we wat dieper in de materie. De focus ligt op Latijns Amerika, enerzijds omdat we vanuit centraal Europa minder vertrouwd zijn met die regio en anderzijds omdat er heel wat artistieke creatie, kwaliteit en ontwikkelingen zijn op het vlak van kunsten voor jong publiek in dat continent.

Deze keer werken we met drie key-notes en aansluitend zogenaamde kitchen-table dissussies over de ideeën en thema's die daarin aangereikt werden.

Een eerste key note over intercontinentale samenwerking wordt verzorgd door Pilar Santelices (Chili/Frankrijk). Zij is zowel actrice als cultureel manager. Ze is afkomstig uit Chili waar ze theater studeerde aan de Pontificia Catolica de Chili. Later behaalde ze een MA Social Educucation and Community Development in Londen en een MBA Art and Cultural Management at the School of Business and L'école international des métiers de la culture et du marché de l'art IESA in Parijs. Ze heeft ondertussen 14 jaar ervaring in educatie en sociale en culturele ontwikkeling voor allerlei organisaties, zowel in Londen, Santiago als Parijs. Naast haar werk als actrice, heeft ze diverse hedendaagse opera's geregisseerd en geproduceerd in Santiago. Sinds 4 jaar heeft ze een bijzondere aandacht ontwikkeld voor de kunsten voor jong publiek en sinds kort focust ze ook op de wereld van cross-cultureel en socio-artistiek werk (o.a. met migranten). Pilar woont momenteel in Parijs, van waaruit ze ook werkt als internationaal producent en adviseur (o.a. bij CHIDEN, een Deense organisatie die Europese podiumkunst promoot in China).

Daarna gaat artistiek leider van het Krokusfestival Gerhard Verfaillie in een tweede key note in op de ‘import’-problematiek bij intercontinentale presentaties. Gerhard Verfaillie studeerde af als licentiaat Germaanse Filologie. hij werkte in het onderwijs, richtte een kunsteducatieve organisatie op, was projectcoördinator bij het regionale festival Anno'02, lid van de artistieke kern van de kandidatuurstelling van Maastricht/Euregio tot Europese culturele hoofdstad. Hij werd genomineerd voor de Vlaamse cultuurprijzen jeugdtheater, is programmeur van familievoorstellingen en artistiek directeur van het Krokusfestival. Verder is hij artistiek leider van de residentiële werkplek HET LAB in Hasselt en werkt hij als dramaturg voor tout petit.

Tenslotte presenteert Bebe de Soares, artistiek directeur van Amazones Netwerk, een overzicht van festivals en gezelschappen voor jong publiek uit Latijns Amerika.
Na een succesvolle carrière in dans, begon Bebê de Soares te werken in 1991 als actrice, regisseur, producent en mede oprichter van T4G – Teatro 4Garoupas samen met de Oostenrijkse regisseur Arno Kleinofen. In 2002 richtte ze AMAZONAS NETWORK –office op, een kantoor voor culturele uitwisseling en het creaties van projecten die internationaal prikkelen op het gebied van theater voor een jong publiek. Het is een touring management platform voor verschillende bedrijven in Brazilië, Chili, Duitsland, Nederland en Denemarken. Sinds 2011 is Santiago, Chili het hoofdkwartier van het gezelschap. AMAZONAS NETWORK werkt samen met verschillende festivals in Brazilië en Chili. In 2016 werd Bebê de Soares uitgenodigd om het internationale programma van FAMFEST dat elk jaar plaats vindt in juli in Santiago, Chili te coördineren. Verder is ze adviseur bij IPAY en maakt ze deel uit van de internationale board van Assitej.

PUSH+ & T.E.E.N.
PRESENTATIE VAN TWEE CREATIVE EUROPE PROJECTEN
wo 06 mrt 2019 / 10 – 12.30u / V.O.C., A. Rodenbachstraat 18 / voor professionelen en geïnteresseerden / gratis

Op deze morgen stellen we twee Europese projecten voor waar Krokusfestival aan participeert. Aansluitend is er tijd en ruimte voor een aantal gesprekstafels over de thema’s die beide projecten aansnijden.

PUSH +
Partners in PUSH+ zijn Imaginate Schotland, The Ark Ierland, Aaben Dans Denemarken, Scenekunstbruket Noorwegen en CCHA/Krokusfestival. Geassocieerde partner is BICT Festival Thailand.

PUSH+ bestaat uit drie artistieke labo’s (Edinburgh, Hasselt en Oslo), drie residenties (Hasselt, Roskilde en Ierland), festivalpresentaties van work-in-progress, meerdere festivalbezoeken voor makers, een symposium in Ierland en een intercontinentale workshop in Thailand.
PUSH+ werkt rond drie thema’s: different bodies, home en failure. Op een bepaalde manier verwijzen ze naar de thema's van PUSH, maar toch bieden ze heel wat verdieping. Het PUSH-thema migratie wordt nu verbreed tot HOME en stelt vragen naar de invulling van huis en thuis voor kinderen en vooral ook naar de manier waarop dat op het podium gezet wordt. Het PUSH-thema gender klapt nu open tot different bodies waardoor we ook aandacht ontwikkelen voor een lichaam met een beperking of voor intergenerativiteit.
En uiteraard ook hier weer: wat doen we daarmee op onze podia voor jong publiek? Tenslotte maakt het PUSH-thema (over)protectie een freewheelende wandeling naar FAILURE. Uitgangspunt is de enorme druk op kinderen, ouders, leraars maar ook kunstenaars om zeker niet te falen.
En toch, Samuel Beckett schreef al: "Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.'

www.pushproject.eu

T.E.E.N., TEEN AMBASSADORS ACROSS EUROPE
T.E.E.N. is een samenwerkingsproject tussen Segni d’Infanzia Italië, Teatercentrum Denemarken, Scenekunstbruket Noorwegen, Fundacio Bancaria Spanje, Dialogue Communicative Performance Groot-Britannië en CCHA/Krokusfestival.

Overal in Europa is het een bekend fenomeen: teenagers komen niet of nauwelijks naar podiumvoorstellingen kijken. Er werden al heel wat studies en onderzoeken over geschreven. Er zijn ook goede voorbeelden te vinden die wel werken. T.E.E.N. beoogt door Europese netwerking en expertise-uitwisseling jongeren uit de diverse regio’s te ontwikkelen tot culturele ambassadeurs door hen co-curator (programmeur) te maken van een ‘eigen’ podiumprogrammering. Dat doen we door theoretische expertise te koppelen aan fieldwork in de organisaties en festivals, in samenwerking met lokale scholen, jeugdverenigingen en jongeren en door internationale uitwisselingsmomenten. CCHA/Krokusfestival sloot zich afgelopen jaar aan bij het reeds lopende T.E.E.N.-project, heeft ondertussen een groep van een twintigtal jongeren verzameld en gaat met hen een driejarig traject aan tot hun eigen festival.

HET LAB & PUSH
BINNENSTEBUITEN, EEN EXPEDITIE
wo 06 mrt 2019 om 19u (professionelen en geïnteresseerden, met nabespreking) & donderdag 07 mrt om 13.30u voor iedereen vanaf 8 jaar (zonder nabespreking) / vertrek aan festivalcentrum per bus

PUSH was het door Creative Europe gesteunde internationale project (2015-2017) dat makers bijeen bracht in artistieke labo’s rond migratie, (over)protectie en gender. HET LAB is de nieuwe residentiële werkplek van CCHA.

HET LAB is de nieuwe residentiële werkplek van CCHA voor makers van kunsten voor jong publiek:

Krokusfestival biedt aan vijf projecten van jonge makers uit PUSH en HET LAB de kans om een korte voorstelling uit te werken. Wat ze tonen is ‘voorlopig’ af, is ‘klaar’ voor verdere ontwikkeling. Maar voordat die uitwerking gebeurt, willen we u hun werk tonen.
Meteen een uitstekende gelegenheid voor de avonturiers onder jullie om heel nieuw werk te ontdekken! Een avond dus als een heuse expeditie, onvoorspelbaar afwisselend, bijzonder spannend.
Maar vooral: spitant, fragiel en eerlijk! Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat de aanwezige professionelen en geïnteresseerden in gesprek gaan met de makers.

SISKA BAECK
Van twee naar een naar twee naar een (of meer)

creatie, tekst & spel Siska Baeck / muziek, techniek & artistieke assistentie Maya Callaert / coproductie HET LAB / met dank aan de buren, Gerhard Verfaillie & Ugo Dehaes

Het is de nacht voor de zomer van de vrijheid. Orion ligt samen met Arin in bed, maar maakt dan de beslissing dat het beter is om alleen de wereld te ontdekken. Voor de 18-jarige Orion ligt alles nog wagenwijd open. En dus duikt ze alleen de nacht in, om dit 'alles' aan den lijve te gaan ondervinden.
VAN TWEE NAAR EEN NAAR TWEE NAAR EEN (OF MEER) is fysiek verteltheater dat het alleen-zijn afweegt tegenover het samen-zijn. Misschien zijn ze allebei even mogelijk als dat ze onmogelijk zijn?

MY LINDBLAD, YENTL DE WERDT & CHARLOTTE ALLES
Who do you wanna play?

concept & performers My Lindblad Szlavik, Yentl de Werdt & Charlotte Alles / coproductie HET LAB / met dank aan AabenDans & Nordkraft (Denemarken)

Hoeveel vrijheid hebben kinderen vandaag? Wanneer ervaren ze volwassenen als beschermend of juist beperkend? Who do you wanna play is een performance waar dans, theater en figurentheater elkaar vinden. Het publiek wordt uitgedaagd om je eigen rollen die je dagdagelijks speelt in vraag te stellen. Durf je mee op deze trip om uit te vinden wie je bent en wat je wel en niet durft?

NIROSHINI TAMBLAR
Girl on a string

concept & spel Niroshini Thambar & Ella Mackay / met dank aan Ella Mackay, Ailie Cohen, Claricia Parinussa Kruithof / met steun van Imaginate Schotland

Inspiratie voor Girl on a string vond Niroshini Tamblar in haar jeugd in Sri Lanka. Door muziek, tekst, poppenspel en illustraties ter vermengen raakt ze aan vragen als: wie ben ik? Waar hoor ik thuis? Wat is thuis? Niroshini was één van de artiesten in het migratie-lab van PUSH en wordt voor de creatie van deze productie gesteund door onze Schotse partner Imaginate (Edinburgh).

AMALIA HERRERA
Azul

concept & spel Amalia Herrera / muziek n.t.b. / dramaturgie Gerhard Verfaillie / coproductie HET LAB

Azul leeft nu in een ‘ander’ land. Maar hoe kleven de herinneringen aan en de verhalen van haar land, familie en vrienden aan haar? En wat met al die verhalen uit alle tussenstations op de lange reis? Een rugzak vol herinneringen, bewegingen en talen. Maar wie is Azul echt?

Azul zoekt naar de kleur van het beeld hoe de lucht in haar kindertijd door haar raam scheen. Op alle plaatsen waar ze woonde voelde ze die kleur weer, op het pad dat ze aan het bouwen is als een migrerend wezen, voelt ze weer die kleur in haar 'azul'-koffer met waterherinneringen.

PRAKTISCH


KAARTEN
Bestel kaarten via deze website (ticketknop per voorstelling) of via ccha.be of mail naar kaartverkoop@ccha.be.
FAMILIE-ABONNEMENT
Vanaf 3 voorstellingen kan je een familie-ABO nemen. Dan geniet je nog meer van het Krokusfestival. Ook ben je zeker van je plaats, maar bovendien krijg je een korting. Aarzel dus niet! Kies minstens 3 voorstellingen uit en geef aan hoeveel abonnementen je van die samenstelling wenst.
Heb je al een familie-ABO en wil je voor 1 of meerdere extra voorstellingen toevoegen? Kan, aan ABO-prijs (mail dan even naar kaartverkoop@ccha.be).

GEZINSBOND
Leden van de Gezinsbond kunnen gebruik maken van hun lidkaart. Per kaart aan basisprijs wordt €1 op de kaart geladen.

AFSPRAKEN
Kom zeker op tijd, het is vaak niet mogelijk om nog binnen te gaan als de voorstelling begonnen is.
We spreken ook af dat snoep, smartphones en foto/video tijdens de voorstelling niet kan.
Gelieve ook de leeftijdsaanduiding te respecteren, vaak is het moeilijk voor jongere kinderen om te genieten van voorstellingen voor oudere doelgroepen.

LOCATIES
Het festivalcentrum is in cultuurcentrum Hasselt, Kunstlaan 5, 3500 Hasselt.
Er is een ruime parking aan de achterkant van het gebouw. Voor wie met de trein komt: neem vanaf het station de bus 'Boulevardpendel' tot aan de halte Kunstlaan.

Een aantal voorstellingen spelen op locatie, kijk vooraf goed op de overzichtslijst in je programma.
Klik hier om het locatieplan te bekijken en te downloaden.

Hanneke Paauwe, Op een bedje van troost
op locatie in het Virga Jessecollege, Guffenslaan 27

foolpool, The herd
op locatie in de binnenstad tussen Toerisme Hasselt (Maastrichterstraat) en de Grote Markt

Jordi Vidal, An encounter
Oud stadhuis, Groenplein 1 (of bij slecht weer: onder de luifel van Toerisme Hasselt)

Silencio Blanco, Chiflon & Nat Gras, heel-huids & Laurent Bigot, Het kleine circus
De nieuwe zaal, Maastrichterstraat 96

Schippers&VanGucht, Warnet (Labyrint)
Provinciale Kunsthumaniora Hasselt, Gouv. Verwilgensingel 3 (met parking)

Voor de volgende voorstellingen is er busvervoer vanaf het festivalcentrum:
HET LAB & PUSH, Binnenstebuiten (een expeditie)
Theater Artemls & Het Houten Huis, Echt vrouwen joggen in regenpak
INFOPUNT
Tijdens het festival kan je voor alle info en vragen terecht bij ons infopunt in het festivalcentrum. Dat vind je vooraan in het gebouw, tussen de kaartverkoop en het Theatercafé.

OVERNACHTINGEN
Kijk op hasselt.be voor het aanbod hotels en B&B in Hasselt.

CONTACT
Heb je vooraf nog inhoudelijke vragen? Mail dan even naar krokusfestival@ccha.be (niet voor kaarten, die kan je online kopen of per mail via kaartverkoop@ccha.be).

FOTO'S

PUSH+

PUSH+ WIE EN WAT?
PUSH+ is een door Creative Europe gesteund samenwerkingsproject tussen Imaginate Schotland, The Ark Ierland, Aaben Dans Denemarken, Scenekunstbruket Noorwegen, CCHA / Krokusfestival en, als zogenaamde geassocieerde partner, The International Children's Festival in Bangkok/Thailand.

PUSH+ werkt enerzijds verder op de werking van PUSH, eveneens een door Creative Europe gesteund project dat tussen 2016 en 2018 drie thema's in de kunsten voor jong publiek 'pushte': gender, (over)protectie en migratie. PUSH betekende 3 artistieke labs, 41 kunstenaars van 20 nationaliteiten, 60 festivalbezoeken door kunstenaars, 12 documentaire films en honderden artikels die op de website geuploaded werden als dramaturgisch materiaal. Wil u graag meer weten over PUSH? Ga dan naar www.pushproject.eu

En toch is PUSH+ anders, vooral breder en dieper. Zo zijn er ook nu drie thema's: home, failure and different bodies. In HOME onderzoeken we de betekenis van een (t)huis voor een kind. Waar en wanneer voelt een kind zich thuis in huis? Wat is daar voor nodig? Waar vindt het dat? En wat met kinderen die omwille van allerlei omstandigheden dat veel moeilijker kunnen vinden? En hoe vertaalt zich dat dan op het toneel? In een klassiek gezinspatroon van vader, moeder en 2 kindjes? In een gezellige huiskamer als decor?

Met DIFFERENT BODIES verdiepen we het thema gender van PUSH tot intergeneraliteit en mensen met een handicap. Hoe verhouden zij zich tot het kind en vice versa? Hoe worden zij een plaats geboden op het toneel als het om jong publiek gaat? Tenslotte is er FAILURE, een lab waarin we ons, als tegengif tegen de hoge druk, laten leiden door Samuel Beckett: 'Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.'

Maar PUSH+ gaat nog verder. Aan elk lab is ook een residentie bij een andere partner verbonden. Daar kunnen 4 kunstenaars uit het lab verder werken aan hun plannen/ideeën tot een work-in-progress dat getoond zal worden op de festivals van de partners.

Ten derde zijn er de festivalbezoeken: PUSH+ artiesten worden uitgenodigd naar buitenlandse festivals om er voorstellingen te zien, kennis te maken met andere kunstenaars en te netwerken.

Onze geassocieerde partner in Bangkok is één van de weinige festivals die inzet op werken met/voor/door mensen met een handicap. Een ideale partner om het thema DIFFERENT BODIES in een totaal andere cultuur en perspectief te zien. Eén kunstenaar vanuit elke partner zal er gedurende 10 dagen werken met Thaise acteurs en dansers.

PUSH+ DOELSTELLINGEN EN ACTIES
PUSH+ bouwt verder op PUSH (2017-2018), maar gaat dieper en verder. Hier geven we de doelstellingen en een overzicht van de activiteiten zoals in het dossier Creative Europe beschreven (vandaar de Engelse tekst):

PUSH+ has the following objectives
to initiate new artistic ideas in content and form
to diversify the project, increasing the cultural differences and contexts within it
to offer high quality opportunities for open-ended research alongside activity to directly support the development of new production ideas
to create space for voices and stories that are currently missing on our stages for children and young people
to challenge the sector – artists, programmers and festivals – to take more artistic risk
to enhance the international career opportunities for artists across artform, stage of career and background to connect with new collaborators, organizations and touring markets
to empower artists by equipping them with a European knowledge and perspective of artistic practice and thinking in the young audiences and performance sectors
to grow and develop the communities of interest around the PUSH and PUSH+ topics
to create visibility and value around the young audiences sector in Europe
to cultivate positive thinking, value and meaning around diversity in theatre and dance for young audiences
to strengthen partnerships to sustain future projects, collaboration and career progression
to focus on the wider ecosystem around the topics, progressing from an artist development perspective to open up ideas and provocations with presenters and audiences
to offer deeper exploration of themes through the Residency activity and through the involvement of some of the existing PUSH community
to encourage experimentation with specific performance formats – Participation, Site-specific and Intergenerational
to ensure strong ethos of partnership as PUSH+ activities are interconnected with multiple partner/country hosts working together on each topic

En hier een overzicht van de geplande activiteiten (2019-2021):

PUSH+ Labs
an 8 day, paid facilitated research laboratory exploring ideas, thinking and possibilities

PUSH+ Residencies
two weeks of studio time with support for 4 selected artists to focus on the development of a Lab idea to a work in progress stage

PUSH+ Festival Presentations
the presentation of topic-related works in progress or public interventions created by participating artists at a partner festival

PUSH+ Festival Visits
a group of 10 artists and the partners visiting a partner festival to see work, take part in the PUSH+ events and network with the festival delegates and audiences

PUSH+ International Workshop
a 5 day workshop in Bangkok exploring Different Bodies with 5 artists from Europe and 5 from Thailand

PUSH+ Symposium
a day-long event to compile, interrogate and share the ideas and research at the end of the project

PUSH+ Outside Eyes
an invitation to 5 experts or guests to provoke, diversify the intercultural dialogue and reflect back to the project with a focus on countries not represented in the project

PUSH+ Film
a series of short films to disseminate the project ideas, artists, partners and results with a final documentary film of the project

Info: www.pushproject.eu
Volg ons op Facebook voor meer info facebook.com/PushPlusEU

PUSH+ LABS & FORMATS
PUSH+ organiseert drie artistieke research labs voor telkens 15 kunstenaars, 3 vanuit elke partner. Voor België kunnen dus telkens 3 kunstenaars aan een PUSH+ lab participeren. Hier volgt de eerste informatie. Bij belangstelling, kijk dan even onder de knop 'open call' want daar vind je alle info en de manier van je kandidaat stellen voor de labs.

HOME - Imaginate, Scotland (UK) - January 2019 - open call in October 2018

Imaginate will curate a programme of research around the idea of ‘home’ offering facilitated time with a Lead Artist, time spent with groups of children, input from non-arts experts, open time to play with ideas, seeing relevant work and films together and one-off workshops with visiting artists.

This Lab will bring together fifteen artists based in five different countries in Europe to explore ideas around HOME in theatre and dance for young audiences. Artists will work together from Wednesday 23 January to Friday 1 February 2019. Over 8 days, we will be looking at ideas around the topic of ‘home’, incorporating ideas from artist applications as well as the following questions:

- Does home have a different meaning for children? How are we impacting on children by portraying home in theatre and dance as a place of cosiness and safety where this is not their experience of life?

- How does our experience of place create identity and belonging, both of which are essential to an understanding of home?

- How much is a sense of home connected to ‘physical' space or place and notions of permanence. What is it to live in the middle spaces where sometimes nowhere feels fully like home?

- Is wherever I lay my hat, my home? privilege, assumption, exclusion?

- How does our relationship to our environment - built and natural - effect and inform our sense of self, place and home?

- How do experiences of migration inform the place-making that is involved in making a home?

- Do we really know who lives in our cities as immigration itself diversifies, with immigrants from new countries moving in resulting in an increasing and/or changing range of nationalities?

- Do elements of our home affect the art we make – landscape, language, culture, bodily expressions, rituals, communal storytelling, history?

- What are the non-permanent and non-human aspects / qualities of home?

We are also interested in experimentation with form as well as content so will explore these three ‘formats’ over the duration of PUSH+, being participatory, site-specific and intergenerational. Through these formats we will play with the ways in which we create and present material, who performs it and how we engage with the audience.

We will spend the first three days at Wiston Lodge, a charity housed in a former Victorian Hunting Lodge built in the 1870s. From there we will have access to outdoor spaces to walk and talk in as well as indoor spaces in the main house. On return to Edinburgh, we will work in the Royal Lyceum Theatre Rehearsal Room to explore performance ideas together with additional input from external artists and experts.

FAILURE - CCHA/Krokusfestival (Belgium) - September 2019

This Lab will investigate on a more philosophical level how failure is related to success as a positive norm in society. What is failure compared to success, who decides on that, what does failure mean on a personal and social level? What if failure turns out to be as positive as success? Then we might need real Institutes of Failures as an antidote to our society imposed fear for failures. After all, Stephen Frears is (maybe) right: "To be successful at anything, you need the right to fail, not just occasionally."

The Lab will equally investigate how that applies to and effects children, parents and artists: how many failures are they allowed to make in the arts industry? And how do we, presenters and festival directors, deal with that? Do we keep supporting those failing artists or do we also turn our back in search of more successful productions? In that sense, this Lab will be partly a self-reflective dialogue (even and definitely between presenters and artists).

On an artistic level, the Lab will research the creative possibilities of failure in repertoire and on stage. What role models are in our performances for young audiences?

CCHA/Krokusfestival will open up questions and research around failure in different ways: as a value in itself, as a start for something new (American author Zig Ziglar: "Failure is a detour, not a dead-end street.") and as a space of freedom for creativity. The Lab will work with an experienced Lead Artist and will introduce participating artists from different Belgian companies, have input from several non-arts experts from different social fields (e.g. psychology, sociology, private sector, politicians), will spend time with children/educators/parents/presenters, will visit so-called places of failure in society (e.g. assistance homes for addicts, jail, homeless, youth assistance homes), and dive into dramaturgical input through films, books, games.

DIFFERENT BODIES - Scenekunstbruket (Norway) - September 2020

Scenekunstbruket will work alongside a Lead Artist to explore content, implementation and follow-up.

Lab lines of enquiry will include:

- What is a body and how do our bodies connect with our sense of self?

- What bodies are we seeing on our stages and whose bodies are missing?

- Where are the old bodies, disabled bodies, ‘unhealthy’ bodies, ethnically diverse bodies?

- What is the impact of how we treat our bodies, when we self-harm or don’t take care?

- What messaging are we giving young audiences with this lack of diversity of bodies

- Who is ‘allowed’ to dance or be on stage?

In addition to sharing and working with each other, we would like to introduce the participating artists to some of Norway’s most inspiring artists and companies. In particular: Panta Rei Dance Theatre who create dance productions for young audiences and always find ways to include the community when touring. They have led multicultural projects in collaboration with asylum centres as well as local projects with youth centres and different public art projects with a focus on reaching new audiences. Hege Haagenrud who through the performance Use My Body While It’s Still Young takes an unflinching look at the unfashionable subject of ageing and society’s dismissive or embarrassed attitudes to older people’s appetites and longings. Her performance The Infinite shows how a young girl acts like a predator towards her own body. Nasser Mhende and Sebastian Tjørstad who made the performance The Balance - a dance duet. Sebastian was born without legs and arms; he is also a comedian and an actor. Therese Slob, who has created several dance performances with immigrants, disabled dancers and children.

Artists will have the opportunity to work directly with children and young people through KROM (developed by Rom for Dance). KROM stands for body in the room. The focus is on the uniqueness of the individual, taking care of each person’s distinctive character, value, movement and history. KROM wishes to visualise how many different bodies and expressions exist and create acceptance for inequalities.

They will also meet with projects like the INK project (professional artists who made performances and workshops for/with children with special needs). The project was initiated as Norwegian cultural policy has not succeeded in its goals as people living with disability are still underrepresented in the field of culture. The project was intended to let disabled children/youth participate in some specific cultural activities based on their social skills.

PUSH+ Formats
In addition to working with one topic each year, PUSH+ will introduce three formats (forms or styles of performance) to encourage experimentation with both form and content. Through these formats we will play with the ways in which we create and present material, who performs it and how we engage with the audience.

Participatory – Performance that requires audiences to participate
Can we enrich the expression by democratising the roles within the performance by changing the audience's role from being passively observant to creatively participating? How can we stage performances involving the audience so they are both participants, co-creators and observers at the same time?

Site-specific – Performance taking place outside of traditional venue spaces
Can we make performance art more present and reach new audiences by taking it out of the conventional theatre spaces? Working site-specifically can involve all kinds of non-theatrical spaces. It can be interventions that pop-up in a space without being pre-announced, it can guide the audience through landscape or it can stage a specific and relevant location in a new way.

Intergenerational – Performance with different age groups across human life
Can we make work about general human subjects that allow the audience to interpret it individually, according to the eyes that see, that is relevant for people of diverse ages and backgrounds? We will explore the artistic possibilities of working with performers of different generations on stage together.

We offer these formats as inspirations, styles of performance that we are interested in seeing on our stages. For example, working in a site-specific setting in an urban or rural landscape, might be rewarding in combination with the topic of 'Home'. Working across generations in a participatory form might be interesting in combination with the theme 'Different Bodies’.

Many borders are being pushed right now. Geographical borders are being pushed by economic interests, multinational companies, political ideologies and religious beliefs and by news media, social media, the IT industry and people moving. At the same time, there are national interests that work to build and strengthen these borders.

An important role of stage art is to be a reflection of its contemporary society and to be pushing the boundaries of convictions. Thus the boundaries of performing art itself alsohave to be pushed. By bringing in these three specific formats, we want to investigate new methods and strategies of the work pushing the borders between performers and audiences, the borders between the performance and public space and the borders across ages and stages of human life.

Finally, public presentations and engagement will be inherent in the working process: participatory works unfold only in the meeting with the audience; in site-specific works one must relate to the people present in the public space and intergenerational work requires a diversity of audiences and/or performers to take part.