J.S. Bach & beyond: a well-tempered conversation

Julien Libeer, piano
zo 27 mrt 2022 - 20.00 u
zo 27 mrt 2022
20.00 u
  • zo 27 mrt 2022
    20.00 u
    concert- & theaterzaal
  • Prijzen exclusief € 2 servicekosten per bestelling. Meer weten over de servicekosten bij bestelling? Klik hier.

Das wohltemperierte Klavier van Bach is misschien wel de meest invloedrijke compositie in de geschiedenis van de westerse muziek. Opgezet als een stilistische encyclopedie, een klaviermethode en impliciet pamflet ten gunste van de tonaliteit, is het een permanent object van studie en verering geweest voor alle componisten van Mozart tot Ligeti. 

Bach://Hyperlinked verkent de erfenis - verleden en heden - van het werk. De unieke structuur van de cyclus - een muzikale reis van C groot naar B mineur in 24 stappen - vormt het kader. Een eerste programma verweeft Bachs 12 grote preludes en fuga's met 12 werken in de kleine toonaarden van zijn historische erfgenamen: van Mozart tot Ravel, van Brahms tot Shostakovich. 

Deze retrospectieve verkenning wordt volgend seizoen verdergezet in een tweede aflevering, waarin Bachs kleine preludes en fuga’s samengebracht worden met 12 werken in opdracht van levende componisten met verschillende esthetische achtergronden. 

Bach://Hyperlinked haalt zo Das wohltemperierte Klavier uit zijn ivoren toren, verbindt het met het overkoepelende verhaal van het Westen en stelt uiteindelijk de vraag: hoe blijft het componisten van over de hele wereld inspireren vandaag?

Johann Sebastian Bach 12 preludes & fuga’s uit Das wohltemperierte Klavier, BWV 846–893
Ludwig van Beethoven Bagatelle WoO 52 in c
Frédéric Chopin Mazurka op. 63 in cis
Sergey Rachmaninoff Prelude in d
Gabriel Fauré Prelude in es
Maurice Ravel Fugue in e (uit Le tombeau de Couperin)
Wolfgang Amadeus Mozart Fantasy for musical clockwork in f (2 pianos)
Johannes Brahms Capriccio in fis
Dmitri Shostakovich Prelude in g
Federico Busoni Prelude in gis
Györgi Ligeti Musica Ricercata 1 (on A)
Max Reger Three-part canon in bes
Arnold Schönberg 6 Klavierstücke op. 19

onderdeel van
Piano day(s)

***** Het valt op hoe consciëntieus die selectie gemaakt is. De koppelcomponisten rangeren van Beethoven en Mozart, tot Schönberg en Sjostakovitsj, maar elk van hen borduurt overduidelijk verder op de mathematische weelderigheid van Bach. Libeer slaagt er bovendien in om die muziekhistorische linkjes ook in zijn uitvoering duidelijk hoorbaar te maken, door te landen bij een muziektaal die perfect past bij zowel Bachs hoogbarok, als bij al zijn illustere opvolgers. Op het einde maakt Libeer de cirkel netjes rond en herneemt hij de allereerste prelude, die hij op het einde net dat tikje rustiger neerlegt.

De Standaard, 19 januari 2021

credits

piano Julien Libeer / inleiding Stijn Paredis / © Jelmer de Haas & Athos Burez
julienlibeer.net