Lisbeth Gruwez danste bij Wim Vandekeybus, Sidi Larbi Cherkaoui en Jan Fabre. In 2007 richtte ze met muzikant Maarten Van Cauwenberghe Voetvolk op. Het duo was al vaker te gast in CCHA, en dit seizoen zelfs twee keer - zie ook Tempest in december.
Penelope startte in de KVS, als een gedanste epiloog bij wijze van voetnoot bij een vierentwintig uur durende performance, de integrale Odyssee, door een koor van vierentwintig mannen. Gruwez wilde een woordeloos antwoord én een vrouwelijk tegenwicht bieden in dit viriele heldendicht dat doorspekt is met wraak, oorlog en bloed.
Twintig minuten lang danst ze alle verzwegen vrouwen van de Odyssee bijeen, en dient ze dusdanig al die mannen van repliek. Hélène, de nimfen, de zeemeerminnen, Calipso, Circé en niet te vergeten Penelope.
Helemaal alleen, voortgestuwd door de repetitieve, hypnotiserende en opzwepende muziek van Maarten Van Cauwenberghe, gehuld in een lang zwart wapperend gewaad en steunend op haar rechtervoet, cirkelt, dwarrelt de danseres in het rond als een levende tol en drukt ze zo de verwachting, het verlangen, de onmacht, en al het lijden uit van de vrouw. Als een soort contrapunt willen ze samen de tijd (voor even) laten stollen.
Een prachtige solo op een al even bijzondere locatie: het terras van ‘t Scheep.