Soirée

Solisten Concertgebouw Kamerorkest
do 14
maart

Maar liefst drie werken liet Schubert in december 1820 onafgewerkt, waaronder een Strijkkwartet in c klein. Het openingsdeel kennen we vandaag als ‘de’ Quartettsatz. Niet alleen de toonaard van do klein ademt een onmiskenbare dramatiek, ook de sterke chromatiek, de bruuske sfeer - veranderingen, de tremolo’s, het Schluchzen und Stönen en de extremen in de tessituur van de instrumenten doen een onmiskenbaar bedrukt klimaat ontstaan. De link met de beroerde materiele en geestelijke toestand waarin Schubert eind 1820 verkeerde, is snel gelegd.
 

Prokofiev was een allround componist. De output van zijn kamermuziek is echter niet groot. Dit Opus 50 staat wel gemarkeerd als een absoluut meesterwerk, hoewel het niet vaak uitgevoerd of opgenomen wordt. Het is een fantastisch, rijk geschakeerd, hypnotiserend, breed gelaagd werk dat door de topsolisten van het Concertgebouw Kamerorkest tot ongekende hoogten gebracht wordt. Ook Dvořáks Strijkkwintet in G ontstond toen hij op de top van zijn compositorische bedrijvigheid was. In 1875 had hij zijn geheel eigen stijl gevonden.
 

Het Concertgebouw Kamerorkest is, zoals de naam het zegt, samengesteld uit de beste solisten van het beste orkest ter wereld. Dit bijzondere kamerorkest werd bijna 10 jaar lang geleid door Marco Boni die succesvolle opnames en tournees ondernam. Wereldbekende solisten stonden aan hun zij op het podium: Maria Joao Pires, Janine Jansen, Mischa Maisky, Lynn Harrel, Jaap van Zweden, Schlomo Mintz, Eliane Rodrigues en Friedrich Gulda. De internationale bekendheid en interesse groeide, zeker ook bij het brede publiek, na het inauguratieconcert dat Het Concertgebouw Kamerorkest mocht verzorgen bij het huwelijk van Willem Alexander en Maxima in 2002. We zijn dan ook superblij en trots dat dit vijfkoppige topensemble in CCHA te gast is.

Franz Schubert Strijkkwartet nr. 12 D. 703 , Quartettsatz
Sergej Prokofiev Strijkkwartet nr. 1, opus 50
Antonín Dvořák Strijkkwintet opus 77

"Extremely precise and above all stylistically convincing. - A highly uncommon sound culture."
klassik.com, maart 2016 & Stuttgarter Zeitung, maart 2016

credits

viool Tjeerd Top & Michael Waterman / altviool Frederik Boits / cello Fred Edelen / contrabas Rick Stotijn / inleiding Stijn Paredis / © Carson Arias
concertgebouwchamberorchestra.com

Cookies

Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen.

lees hier onze privacyverklaring sluiten