Do primeiro fado ao último tango

Mísia
za 24
november
onderdeel van
ABO6
ABO10

Mísia, één van de iconen van de nieuwe fado, heeft er intussen een carrière van meer dan 25 jaar en 12 albums op zitten. Ze concerteerde al twee keer in CCHA: in 2000 en in 2007.
 

Net verscheen een eerste compilatie: Do primeiro fado ao último tango. Debuut Mísia sloeg in als een bom en de zangeres groeide snel uit tot de meest bekende fadista van Portugal. In geen tijd veroverde ze Europa en de rest van de wereld met haar verfrissende stijl.
 

Begin jaren negentig maakte ze als één van de eerste fado zangeressen - na het wegvallen van Amália Rodrigues - de weg weer vrij voor de fado. Ze herwerkte en vernieuwde het genre. Ze was de nieuwe stem van de fado: eigenwijs, richtinggevend, maar vooral: prachtig.
 

"Alle fadozangeressen zijn schatplichtig aan Amália. De meeste treden in hun begintijd letterlijk in haar voetsporen om later meer te gaan experimenteren. Ik heb vanaf mijn debuut met eigen tekstdichters en componisten gewerkt, en me lang niet altijd aan de traditionele fado-instrumentatie gehouden." Mísia

Met Tanto menos tanto mais (1995, winnaar van de Prix de l’Académie Charles Cros), Garras dos sentidos (1998, 250.000 verkochte exemplaren) en Paixões diagonais (1999, met Maria João Pires aan de piano) zong ze zich de geschiedenis in. In 2015 verraste ze met Para Amália, een album met werk van… Amália Rodrigues.
 

Do primeiro fado ao último tango: een buitengewone reis doorheen een rijk gevulde carrière. Of ook: een geschiedenis van de fado, verteld in Mísia’s unieke stem. Na Carminho (CCHA, 2016) en Gisela João (CCHA, 2017) opnieuw een top fadista in CCHA!

credits

zang Mísia / band n.t.b. / © C.B. Aragão
misia-online.com

Cookies

Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen.

lees hier onze privacyverklaring sluiten