Sanne De Wilde & Evelyne van Poppel - In dialogue

zo 08 okt t/m zo 19 nov 2017
di t/m vr van 10 tot 17 u, za & zo van 13 tot 17 u

  

Sanne De Wilde (1987, Antwerpen) studeerde fotografie aan het KASK in Gent. Ze woont en werkt in Antwerpen en in Amsterdam (waar ze werkt in opdracht van de Volkskrant). Haar afstudeerproject, het boek The dwarf empire (2012) won de Photo Academy Award 2012 in de categorieën Volkskrant Magazine en De Morgen, evenals de International Photography Award Emergentes DST 2013. Deze fotoreeks was al eerder in CCHA te zien.

Samoa Kekea (2013) is een fotoreeks over albino bewoners van de eilanden Upolu en Savai’i. De Wilde won hiervoor in 2013 de Nikon Press Photo Award voor meest beloftevolle Belgische fotograaf. Samoa Kekea was volgens de jury 'een eerlijke weergave van deze mensen op een mooie en kleurrijke manier die het gebrek aan kleur compenseert'. In Pingelap and Pohnpei, twee eilanden in Micronesië, lijdt een uitzonderlijk hoog percentage van de bevolking aan de zeldzame genetische afwijking achromatopsie, of totale kleurenblindheid. Aan het einde van de achttiende eeuw werd Pingelap getroffen door een allesverwoestende tyfoon. Een van de weinige overlevenden was de koning, die drager was van het achromatopsiegen. Zijn erfelijke aandoening verspreidde zich onder de geïsoleerde gemeenschap, en veel eilandbewoners begonnen in een zwart-witfilm te leven. Het fenomeen werd voor het eerst beschreven door neuroloog en schrijver Oliver Sacks. 'Kleur' is niet meer dan een woord voor wie geen kleuren kan zien. Hoe zien de eilanders de bomen, de zee en zichzelf? Hoe zouden wij de wereld door hun ogen kunnen aanschouwen? Kunstenares en fotografe Sanne De Wilde (1987) portretteerde het mythische eiland en zijn aan achromatopsie lijdende bewoners, al experimenterend met zwart-wit- en infraroodfotografie. Het resultaat is een verbluffende en surreële reeks beelden waarin vlammen in zwart en wit opflakkeren, bomen roze zijn geworden en een regenboog duizend tinten grijs bevat. De kijker wordt uitgenodigd om in dit boek een droomwereld te betreden vol kleurrijke mogelijkheden, wat weerspiegeld wordt in het gebruik van verschillende papiersoorten en drukinkten, een waaier aan kleuren en een cover die verandert van kleur als je hem in de zon houdt.

Enkele jaren eerder dan Samoa Kekea begon De Wilde de reeks Snow white (2010- ...), die nog steeds aangroeit. Voor deze portretten van mensen met albinisme in België en Nederland improviseert ze een studio bij hen thuis. De vertrouwde omgeving zorgt ervoor dat ze zich volledig aan de camera overgeven en dat hun kwetsbare en unieke schoonheid kan worden belicht.

De British Journal of Photography selecteerde De Wilde in 2014 als een van 'the best emerging talents from around the world'.

Sanne Dewilde laat zich intuïtief raken door verhalen. Zo hoorde ze het verhaal over het Chinese pretpark, waarna die woorden haar niet meer los laten, langzaam met haar meewandelden, tot ze beelden werden in haar fantasie, tot ze haar zo prikkelden dat ze erheen ‘moest’. Ook tijdens het fotograferen laat Sanne zich leiden door de verhalende impressies die op haar afkomen. Hoe we kijken naar personen die er anders uitzien en wat dat over onszelf zegt, daar gaat de interesse van Sanne naar uit. In het nawoord bij haar boek The island of the colorblind schrijft ze: "I was told the island-tale and instantly I felt I had to pluck this shooting star out of the sky, hold on to it, care for me and let it guide me."

Evelyne van Poppel (°1964) woont en werkt in Luik. Na haar opleiding aan Saint-Luc en aan de Académie Royal des Beaux-Arts de Liège, ontdekte ze op een spontane manier één van de hoofdthema’s van haar werk: het kind. Geen nostalgie in haar werk, geen romantiek, wel een directe en harde blik die ons, volwassenen, uitdaagt, ondervraagt, bevraagt naar het wezen van het kind. Haar grote schilderwerken leiden ons naar een confronterende wereld die eerder aan Artaud refereert dan aan xxx: "L’homme ne naît pas enfant, il naît homme, de courte taille peut-être, mais homme, et ce n’est pas un regard d’enfant mais d’homme qu’il jette d’abord sur la vie. Car on ne devient pas homme, on naît homme, mais après avoir été forcé à redevenir, devenir, à devenir petit enfant. Et c’est au prix d’un état de mort affreuse que l’homme né homme, et bien homme, se voit ressusciter petit enfant, après être apparu en homme devant le sexe de sa maman. (…) Il y a un moment où le foetus arraché, expulsé du ventre de la mère, ouvre l’œil d’une certaine manière, avec une paupière et un cil très faits, et où il regarde comme s’il comprenait, comme un voyageur d’une autre sphère qui s’apprête à donner des nouvelles de la vie qu’il vient de quitter et qui n’attend plus que d’être écouté, écouté, c’est à dire aimé tel quel, sans éponge sur sa robe d’humus, son sébum de placenta atmosphère qui sont tout ce qu’il a su conserver de son séjour dans l’autre sphère, mais que sur terre on ne sait plus protéger. (…)"
(Antonin Artaud, Histoire vécue d’Artaud-Mômo, Oeuvres complètes, Gallimard, 1994)

In de serie, Unraveled childhood, nodigen haar olieverfschilderijen ons uit in een bovenaards universum waarin het kind ons meeneemt in het menselijk raadsel, tussen droom en werkelijkheid. Vanuit een vrijwel abstracte basis nodigt het kind, voorgesteld op meer dan volwassen grootte, stevig op z’n voeten en in een onbewogen houding ons uit tot een verwarrende ontmoeting. Onuitgesproken dubbelzinnigheden in het beeld roepen een ongemakkelijk gevoel op. De blik van het kind stelt vragen en trekt ons in het beeld, op zoek naar antwoorden. De zachte uitvoering, gesluierd in heel lichte nuances van wit of grijs, contrasteert met de ontregelende houding van deze 'engelen'. Zij tarten ons met het besef van onze eindigheid en onze pogingen ons afglijden onder ogen te zien.

In de dubbeltentoonstelling In dialogue gaan twee beeldenmaaksters, een fotografe en een schilderes, in dialoog met elkaar en met één centraal thema: het wezen van het kind ontdaan van zijn/haar kleur. Beiden maken ze beelden die de kijker verontrusten, samen gaan ze op zoek naar de confronterende essentie van het wezen 'kind'.

sannedewilde.com













Kalender

December 2017
ma di wo do vr za zo
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Genres

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Deze site gebruikt cookies

Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen.

Meer informatie

X

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.