forever YOUNG forever

za 10 feb t/m zo 10 juni 2018

In forever YOUNG forever onderzoeken we het 'beeld' van kinderen en jongeren op de crossroads van ver-beeld-ing: mode en fotografie. Niet toevallig twee media waarmee we altijd al, maar in onze samenleving zeker, een beeld van onszelf willen laten zien. Bovendien is dit een boeiend uitgangspunt om sociaalculturele connotaties en constructies van jeugd en jeugdigheid in de westerse werelden bloot te leggen.

Modemuseum en cultuurcentrum Hasselt gaan voor forever YOUNG forever een intense samenwerking aan voor een uitdagende dubbeltentoonstelling die het beeld van persoonlijke en sociale identiteit, issues van gender in heden en verleden alsook het verlangen naar eeuwige jeugdigheid onder de loep neemt.

forever YOUNG - Modemuseum Hasselt
Waarom droegen jongens net zoals de meisjes jurken tot in de 18de eeuw? Vanwaar komt de idee dat roze voor meisjes is, en blauw voor jongens? Hoe zijn gender en identiteit af te lezen van kinderkleding, en vanaf wanneer worden kinderen/jongeren consumenten? Tot hoe lang was kinderkleding een miniatuurversie van de volwassen variant? Sinds wanneer bestaat het begrip ‘kinderkleding’? En hoe kan kinderen jongerenkledij een inspiratiebron zijn voor mainstream mode? 

Ook ontwerpers en magazines wijden collecties en editorials aan het concept 'youth'. Denk maar aan Raf Simons of aan mode-iconen als Kate Moss en Iris Apfel die nooit oud lijken te worden. Vanwaar die obsessie met jong blijven?

  
Paul Poiret                                               Raf Simons

YOUNG forever - cultuurcentrum Hasselt
Tot het einde van de 19de eeuw beeldden schilders en fotografen kinderen af als kleine modelvolwassenen. In de loop van de 20ste eeuw zien we dat het kindbeeld speelser wordt en onder druk van romantisering door o.a. Disney een steeds meer uni-dimensioneel 'schattig' karakter krijgt. En dan kwam de digitale beeldenwereld!

Wat vertellen (eerste communie) foto's over het kindbeeld van een maatschappij? Of toeristenfoto's van 'arme' kinderen uit andere continenten over onze 'visie'? Welke rol spelen hedendaagse sociale media en hoe willen kinderen en jongeren zichzelf in 'beeld' brengen? Waarom worden kinderfoto's binnen de privé-sfeer vaker gedeeld op sociale media? Hoe ver-beeld-en professionele fotografen kinderen in een post-Dutroux-tijdperk?

  

Modemuseum Hasselt & cultuurcentrum Hasselt / in samenwerking met Krokusfestival / © Jacqueline Roberts

modemuseumhasselt.be


   

Kalender

November 2017
ma di wo do vr za zo
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Genres

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Deze site gebruikt cookies

Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen.

Meer informatie

X

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.