Prometheus

Le Concert Olympique o.l.v. Jan Caeyers & François-Frédéric GUY (piano)
za 21
april
  • za 21 apr
    20:00
    concertzaal
    €24.00
    Geweest

De eerder onbekende Prometheus-balletmuziek is van groter belang dan op het eerste gezicht vermoed wordt. Het slotthema, het zogenaamde 'Prometheus-thema', vormt immers de basis voor de finale van zowel de Symfonie nr. 3 (de Eroica) als ook voor de Klaviervariaties op. 35. Voegt men daar nog de Kontretanz nr. 7, WoO 14 aan toe, dan is het Prometheusthema het enige dat vier maal in Beethovens œuvre opduikt.

Beethoven heeft zich tussen 1801 en 1803 erg intensief met dit thema bezig gehouden en het is dan ook niet uitgesloten dat hij zich tot op zekere hoogte met de Prometheusfiguur identificeerde. Maar zijn interesse kan ook van louter muzikale aard geweest zijn. Het is immers een abstract motief dat precies daardoor veel mogelijkheden bood voor verwerking en ontwikkeling. Beethoven behandelt dit thema als een prisma, dat het invallende licht steeds weer breekt en fantasievol verspreidt.

Over het orkest: Le Concert Olympique verwijst expliciet naar Le Concert de la Société Olympique dat tussen 1782 en 1789 de belangrijkste concertorganisatie in Parijs was en opzien baarde door de bestelling van zes symfonieën bij Joseph Haydn (de Parijse symfonieën). Deze bestelling wordt algemeen beschouwd als de geboorte van de moderne klassieke symfonie.

Ludwig van Beethoven: Die Geschöpfe des Prometheus, op. 43 (fragmenten), Prometheus - variaties voor piano, op. 35 & Symfonie nr. 3 in Es, op. 55, Eroica
 

Credits

inleiding 19.15 u / dirigent Jan Caeyers / piano François-Frédéric GUY / inleiding Jan Caeyers / © Benjamin de Diesbach

ffguy.net & leconcertolympique.eu

Cookies

Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen.

lees hier onze privacyverklaring