vr 27 mrt 2020
20.00 u
  • vr 27 mrt 2020
    20.00 u
    concertzaal
  • Prijzen exclusief € 2 servicekosten per bestelling (voor tickets vanaf 8 euro, n.v.t. op inschrijvingen schoolvoorstellingen). Meer weten over de servicekosten bij bestelling? Klik hier.

Out of doors (Hongaars: Szabadban) is één van de weinige composities van Bartók met een programmatische titel en met tot de verbeelding sprekende onderdelen als Barcarolla, Muziek van de nacht en De achtervolging. Bartók kon na de Eerste Wereldoorlog moeilijk zijn volksmuziekonderzoek buiten Hongarije voortzetten. Dit intensiveerde de ontwikkeling van zijn eigen persoonlijke stijl, die gekenmerkt wordt door de oplossing van volksmuziek in klassieke muziek. Rond 1926 bestudeerde en reviseerde Bartók Franse en Italiaanse muziek voor toetsinstrumenten van de (pre-)barok, hetgeen zijn stijl in de pianocomposities van 1926 sterk beïnvloedde. Deze periode wordt gekenmerkt door het hoogtepunt van Bartóks benadering van de piano als slaginstrument en in het algemeen als instrument voor geluidseffecten. Bartók schreef vroeg in 1927: “Het lijkt me dat de eigen aard [van de pianoklank] echt expressief wordt door de hedendaagse neiging de piano als slaginstrument te behandelen.”


Over de partita die Julien vanavond speelt, kunnen we iets zeggen door een uitstapje te maken naar de choreografe Anne Teresa De Keersmaeker die zich sterk tot Bach aangetrokken voelt. Bach heeft alles te maken met haar bewegingstaal en haar manier van choreograferen. Ze deelt met Bach haar voorliefde voor de mathematische structuur. De grondpatronen van De Keersmaeker zijn ondertussen legendarisch. We kennen de muziek van Bach eigenlijk anders, begrijpen Bach nog beter dankzij haar werk. Haar precisie is cruciaal en zo ook de uitvoering door Julien Libeer vanavond, tijdens Piano day(s). Adembenemend, ingetogen, dan weer bruisend, dansend in de gigue, dan weer contemplatief: het is allemaal te horen, en op de meest pure manier, zonder de dans, maar wel met constante puls en het typische ostinate ritme.


Het percussieve van Bartók en het ostinate van Bach: wat een wonderlijke combinatie! En dan met Julien Libeer aan niet één maar twee piano’s. Hij bespeelt zowel onze Steinway als de Straight Strung grand piano van Chris Maene.

 
Johann Sebastian Bach Engelse suite in Sol nr. 5, BWV 810 & Partita nr. 2 in c, BWV 826
Béla Bartók Out of doors, Suite op. 14

credits

piano Julien Libeer / inleiding Riet Jaeken / © Athos Burez
julienlibeer.net


Cookies
Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen.
lees hier onze privacyverklaring