ZondagGasten #7

De filosofie van ouder worden - Johan Leysen & Lieve Joris
zo 24 nov 2019
14.30 u
  • zo 24 nov 2019
    14.30 u
    parketzaal
  • Prijzen exclusief € 2 servicekosten per bestelling (voor tickets vanaf 8 euro, n.v.t. op gratis activiteiten en inschrijvingen schoolvoorstellingen). Meer weten over de servicekosten bij bestelling? Klik hier.

“Het beste middel om oud te worden, is te blijven leven.”
Charles E. Constant Jr. 

Mensen leven langer dan vroeger en hebben daardoor ook een heel ander levenspatroon en - verwachting uitgebouwd. Anderzijds, om de wijze woorden van onze vrijwilliger Fernand Tielens te citeren: “Ouder worden heeft minder te maken met de jaren op de teller dan met het gebrek aan contacten.” 

Denken we vandaag anders over ouder worden? Kunnen we leren van andere culturen? Deze vragen staan centraal in een aflevering waar we later twee sprekers voor bekend maken.

In deze ZondagGasten richten we de spots op twee bijzondere mensen van -70. Mét een terugblik op hun roots.

Johan Leysen (Hasselt, 1950) begon zijn carrière als acteur in de Belgische en Nederlandse theaters. Jean-Luc Godard lokte hem in 1983 naar Frankrijk voor de film Je vous salue, Marie. Hij speelde in meer dan 130 films en televisieprogramma's en ontving verschillende prijzen. Hij vertolkte een sublieme Schmitt in Daens, verscheen als de moordenaar van George Clooney in The American en in Le tout nouveau Testament speelde hij de echtgenoot van Catherine Deneuve. Maar Johan Leysen bleef zich ook engageren voor het theater. Zijn samenwerking met regisseurs als Guy Cassiers, Johan Simons en Heiner Goebbels maakt hem tot één van de belangrijkste en meest vooraanstaande podiumkunstenaars van Europa. In oktober verhuist hij terug naar België.

Lieve Joris ontwikkelde een eigen literair journalistiek genre, met een bijzondere aandacht voor de landen en sociale problemen in Oost-Europa, de Arabische wereld en Afrika. Telkens legt ze een link tussen de gebeurtenissen in de levens van de mensen die ze ontmoet - ze logeert bij de mensen thuis- en de politiek-sociale en culturele context van het land waarin ze reist en woont. In haar recentste boek Terug naar Neerpelt vertelt Lieve Joris het verhaal van haar eigen roots. Haar geboortedorp was een plek om vandaan te gaan, maar haar terugkeer was even onvermijdelijk. Haar familiegeschiedenis kwam ook uitvoerig aan bod in twee Canvas-documentaires: Goudvis (2010) en Wanderlust (2016).

credits

presentatie Guido Wevers / © PHOGMOgraphy, Aboesan & Johan Jacobs

Cookies
Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen.
lees hier onze privacyverklaring