Point de rencontre

Philippe Herbet & Frédéric Materne
zo 18 jan 2015
-
zo 1 mrt 2015
  • zo 18 jan 2015 - zo 1 mrt 2015
    CCHA
    Geweest
  • Prijzen exclusief € 2 servicekosten per bestelling (voor tickets vanaf 8 euro, n.v.t. op gratis activiteiten en inschrijvingen schoolvoorstellingen). Meer weten over de servicekosten bij bestelling? Klik hier.

Philippe Herbet (°1964, België) heeft een vrij korte (zelfs geen 15 jaar auteursfotografie) maar al een rijke carrière achter de rug. Talloze reizen, vooral naar het Oosten en de vroegere Sovjet republieken (Rusland, Oekraïne, Belarus..), een paar residenties en opdrachten, een zestal mooie boeken, en verder ontelbare dagboeken, persoonlijke aantekeningen en geraffineerde soloprojecten kenmerken zijn werk.

Niet echt autobiografisch, noch zuiver documentair heeft zijn benadering een soort evenwicht gevonden tussen intimiteit en actualiteit, tussen reis en dagdroom, tussen contemplatie en meditatie - maar ook tussen beeld en tekst, twee elementen die men niet kan scheiden in zijn werk.

Ondertiteld naar een eponiem boek dat vorig jaar bij uitgever Yellow Now verscheen, zorgt Lettres du Caucase - Errance romantique (Brieven uit Kaukasus, Romantische wandeling) voor een soort concentraat van zijn stijl en van zijn gevoeligheid: ver van het lawaai van onze 'mediatieke' wereld, heel dicht bij nieuwe ervaringen, de literaire herinneringen, de (té?) mooie vrouwen, de onverwachte ontmoetingen...

Fotograaf Frédéric Materne (Verviers) schijnt ogenschijnlijk weinig verband te hebben met het werk van Philippe Herbet. Alhoewel! Zijn praktijk steunt op een groot gevoel voor experiment en hij heeft een open geest voor alles wat nieuw is: mensen, beelden, landen, indrukken. Sinds jaren is hij één van de meesters van de oude en ingewikkelde gomdruktechniek; maar hij overstijgt de techniek.

In zijn paradoxale beelden is er een ambitie naar het esthetische gebalanceerd door de banaliteit van de gefotografeerde objecten en door een soort mysterie en onherkenbaarheid die rond hen in de lucht lijkt te hangen. Het zijn simpele en maar diepe en genuanceerde beelden, soms een beetje 'à la Rothko' waar het exotisme onder de vorm van een vraagstelling verschijnt.

Trouwens heeft hij, in meer recente reeksen Japan ontdekt, in meer frontale, kleurrijke en vierhoekige beelden die met onze verwachtingen en vooroordelen over dit land niet overeenstemmen. Echt verrassende inzichten voor wie de neiging naar het spectaculaire kan proberen de vergeten....
Emmanuel d'Autreppe, december 2014

credits

vernissage: zo 18 jan om 15 u / inleiding: de heer Emmanuel d’Autreppe, criticus en docent fotografie aan Saint-Luc, Luik

Cookies
Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen.
lees hier onze privacyverklaring